GiriÅŸimlerin sosyal medya aÄŸlarını kullanımları artarken, e-satış yapan giriÅŸimlerin oranı 2018’de yüzde 11,2’ye yükseldi.
İnternet erişimine sahip girişimlerin oranı %94,9 oldu
AraÅŸtırma sonuçlarına göre 10 ve daha fazla çalışanı olan giriÅŸimlerin İnternete eriÅŸim oranı 2019 yılında %94,9 oldu. Bu oran 2018 yılında %95,3 idi. İnternete eriÅŸim oranı çalışan sayısı büyüklük gruplarına göre incelendiÄŸinde 10-49 çalışanı olan giriÅŸimlerde %94,1, 50-249 çalışanı olan giriÅŸimlerde %98,7 ve 250 ve üzeri çalışanı olan giriÅŸimlerde ise %99,7 oldu. Bilgisayar kullanım oranı ise 10 ve daha fazla çalışanı olan giriÅŸimler için 2019 yılında %96,7 iken 2018 yılında %97 idi.
GiriÅŸimlerin %93,3'ü sabit geniÅŸbant baÄŸlantı kullandı
GiriÅŸimlerin %93,3'ü 2019 yılında İnternete eriÅŸimde sabit geniÅŸbant İnternet baÄŸlantısı kullandı. Sabit geniÅŸbant İnternet eriÅŸimine sahip giriÅŸimlerin abone oldukları İnternet baÄŸlantı hızları dikkate alındığında, %16,6'sının 10 Mbit/s hız altında, %62,4'ünün 10-99 Mbit/s hız aralığında ve %21'inin ise 100 Mbit/s ve üzeri hızda İnternet kullandığı tespit edildi.
Web sitesine sahip girişimlerin oranı %66,6 oldu
GiriÅŸimlerin web sitesine (sosyal medya hesapları da dahil) sahiplik oranı 2019 yılında %66,6 oldu. Bu oran, bir önceki yıl %66,1 idi. Web sitesi sahiplik oranı %90,4 ile en yüksek 250 ve üzeri çalışanı olan giriÅŸimlerde iken, bunu %78,2 ile 50-249 çalışanı olan giriÅŸimler ve %63,9 ile 10-49 çalışanı olan giriÅŸimler takip etti.
Her iki girişimden biri sosyal medya uygulamalarını kullandı
On ve daha fazla çalışanı olan giriÅŸimlerin %49,6'sı 2019 yılında sosyal medya uygulamalarını (sosyal aÄŸlar, bloglar ve mikro bloglar, multimedya paylaşım siteleri, wiki bazlı bilgi paylaşım siteleri gibi) kullandı. Bu oran 2017 yılında %45,7 idi. Sosyal aÄŸlar, %94,6 ile sosyal medya uygulamalarını kullanan giriÅŸimlerin en çok tercih ettiÄŸi sosyal medya uygulaması oldu.
Girişimlerde bilgisayar kullanımı, İnternet erişimi ve web sayfası sahipliği, 2011-2019

Girişimlerin %11,2'si e-satış yaptı
GiriÅŸimlerin 2018 yılında e-satış yapma oranı 2017 yılına göre 1,4 puan artarak %11,2 oldu. E-satışlar; İnternet üzerinden (web siteleri, online maÄŸazalar ve mobil uygulamalar) ve/veya Elektronik Veri AlışveriÅŸi (EDI) gibi platformlar üzerinden gerçekleÅŸtirilmektedir. Çalışan sayısı büyüklük gruplarına göre e-satış yapma oranı 10-49 çalışanı olan giriÅŸimlerde %10,5, 50-249 çalışanı olan giriÅŸimlerde %12,9 ve 250 ve üzeri çalışanı olan giriÅŸimlerde ise %24,4 oldu.
GiriÅŸimler kendi web sitesi ya da mobil uygulamasını daha çok tercih etti
Web siteleri ya da mobil uygulamalar üzerinden sipariÅŸ alan giriÅŸimlerin %70,7'si kendi web sitesi ya da mobil uygulaması üzerinden satış yaparken, %62,3'ü farklı giriÅŸimlerin satış yapabildiÄŸi online maÄŸazalar ve pazar yerleri üzerinden satış yaptı.
Girişimlerin %13,7'si bilişim uzmanı istihdam etti
AraÅŸtırma sonuçlarına göre 2019 yılında 10 ve daha fazla çalışanı olan giriÅŸimlerin %13,7'si ana iÅŸi biliÅŸim teknolojileri olan ve biliÅŸim sistemleri ve uygulamalarının kurulması, iÅŸletilmesi ve geliÅŸtirilmesi süreçlerinde görev alan biliÅŸim uzmanı istihdam etti. Bu oran 2018 yılında %11,6 idi.
Çalışan sayısı 10-49 olan giriÅŸimlerin %10,1'i, 50-249 çalışanı olan giriÅŸimlerin %26,3'ü, 250 ve daha fazla çalışanı olan giriÅŸimlerin ise %64,8'i biliÅŸim uzmanı istihdam etti.
BiliÅŸim uzmanı alımında güçlükle karşılaÅŸan giriÅŸimlerin oranı %47,3 oldu
GiriÅŸimlerin %5,7'si 2018 yılında biliÅŸim uzmanı aldı veya almayı denedi. Bu oran önceki yıl %5,2 idi. BiliÅŸim uzmanı alan veya almayı deneyen giriÅŸimlerin %47,3'ü biliÅŸim uzmanı alım sürecinde adayların çok az olması, adayın eÄŸitim/öÄŸretim yetersizliÄŸi, yüksek ücret talebi, iÅŸ tecrübesindeki yetersizlik vb. güçlükler ile karşılaÅŸtı. Bu oran 2017 yılında %37,9 idi.
Kurumsal Kaynak Planlaması yazılımı uygulamalarının kullanımı arttı
Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) yazılımı uygulamalarının kullanımı, 2019 yılında 2017 yılına göre 6,6 puan artarak %20,5 oldu. MüÅŸteri İliÅŸkileri Yönetimi (CRM) uygulaması ise giriÅŸimlerin %18,5'i tarafından kullanıldı. Çalışan sayısı büyüklük grubu dikkate alındığında ise ERP ve CRM uygulamaları 250 ve daha fazla çalışanı olan giriÅŸimlerin sırasıyla %68,3 ve %42,8'i tarafından kullanıldı. Bu oranlar 10-49 çalışanı olan giriÅŸimlerde %16,3 ve %16,5, 50-249 çalışanı olan giriÅŸimlerde ise %37,2 ve %26,2 oldu.